Ga naar de inhoud

Twitter als bedrijf of zzp-er? Dat werkt toch niet?!

Twitter voor mkb en zzp-er

Er is al veel over geschreven. Twitter is de hype echter onderhand wel voorbij. Het moment dat iedereen mee ging doen, bang om ‘de boot’ te missen ligt al weer ver achter ons. Tegenwoordig vragen we ons bij de inzet van Social Media terecht af: wat voegt het toe? En wat levert het op?

 

En dat is een terechte vraag. Want waarom zou je jezelf (of je medewerkers) druk maken om een fenomeen dat je tijd (en dus geld) kost maar weinig oplevert? Dat doe je niet inderdaad. Maar is dat wel zo? Levert het gebruik van – in dit geval – Twitter je iets op als mkb-bedrijf of zzp-er? Het antwoord hierop is even eenvoudig als voor de hand liggend: pak je het goed en structureel aan dan zal het gebruik van Twitter je resultaat gaan opleveren. Of je die altijd in geld kunt uitdrukken is de vraag. Maar contact met je klanten en/of doelgroep en indirect een hogere klanttevredenheid lijken ook hele mooie doelstellingen. Maar hoe doe je dat dan, Twitter succesvol toepassen? In dit artikel een aantal tips die je zullen helpen om meer resultaat te boeken.

Neem de tijd
Ik heb gedurende de afgelopen jaren gemerkt dat het noodzakelijk is om de tijd te nemen. Om Twitter en de gebruiken te leren kennen, maar vooral om een schare volgers op te bouwen. Zeker als je een klein bedrijf runt of zelfstandig werkt dan mag je geen succes van de een op de andere dag verwachten. Voor bedrijven met een grotere naamsbekendheid bij het publiek ligt dat logischerwijs anders. Heb je dat voordeel niet, dan zullen mede Twitter gebruikers je eerst moeten leren kennen.

Tips

    1. Op Twitter volgen gebruikers graag echte mensen. Profileer je dus ook zo. Ben je een bedrijf zorg er dan voor dat je medewerkers met hun eigen naam tweeten. Niemand volgt graag een onpersoonlijk logo. Soms kan het niet anders, maar als je de keuze hebt kies dan voor een persoonlijk tintje. Dat geldt uiteraard ook voor de foto (ook wel ava genoemd) op je Twitter profiel.
    2. Volgers zijn belangrijk. Ben je net begonnen, start dan met het volgen van een significant aantal tweeps (zo worden twitter gebruikers genoemd). En het liefst gebruikers uit je doelgroep natuurlijk. Oh ja, begin daar pas mee als je minimaal zelf een aantal tweets hebt geplaatst. Niemand volgt een ‘leeg profiel’.
    3. Kwaliteit gaat boven kwantiteit, maar niet altijd. Hierover verschillen de meningen overigens. Mijn idee is dat je beter 1000 willekeurige volgers kunt hebben dan 30 stuks die precies in je doelgroep zitten. Maar als de verhouding 30/100 zou zijn, dan volgt er een ander antwoord. Waar die scheidslijn precies ligt is moeilijk te zeggen. Ben je namelijk actief in de consumentenmarkt dan zijn willekeurige volgers misschien zo gek nog niet.
    4. Plaats je Tweets regelmatig. Gebeurt er dagenlang niets op je account dan lijkt het alsof je er niet echt meer mee bezig bent.
    5. Verspreid je tweets over de dag en bekijk eens op welke tijden je het meest succesvol bent. Dit onderzoekje heeft pas zin met een substantieel aantal volgers natuurlijk.
    6. Werk je internationaal dan is het zelfs slim om ook ’s nachts te tweeten. Er zijn voldoende tools in omloop waarmee je je tweets vooruit kunt plannen. Kijk bijvoorbeeld eens naar Buffer
    7. Over tools gesproken: kijk wat er zoal beschikbaar is en pik datgene eruit dat je helpt om Twitter efficiënt te gebruiken. Gebruik bijvoorbeeld Tweetdeck of Hootsuite als client tool.
    8. Meer volgers nodig? Er zijn veel verschillende manieren om te zoeken naar Tweeps die spreken over de onderwerpen waarin je zelf ook actief bent. Hoewel er zowel voor- als tegenstanders zijn van het geautomatiseerd zoeken en volgen op onderwerp wil ik je deze tool toch niet onthouden. Tweetadder(aff) geeft je de mogelijkheid om heel gericht (en automatisch) op zoek te gaan naar andere Twitter gebruikers. Dat kan op onderwerp, maar bijvoorbeeld ook op regio. Deze taken zijn ook allemaal handmatig uit te voeren, maar dan wel erg tijdrovend. Zelf gebruik ik de tool ook af en toe. Je bespaart er eenvoudigweg tijd mee, zodat je je kunt concentreren op de inhoud ipv op het verkrijgen van volgers.
    9. Wees niet bang. Hoe groter het bedrijf, des te meer regeltjes en des te groter de invloed van de marketing-afdeling. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar vaak zie je in de praktijk dat bedrijven bang zijn om zich open te stellen. Men geeft geen openheid en gebruikt Twitter alleen om eigen marketing uitingen te doen. Dat is niet voldoende en werkt maar hoogst zelden.
    10. Verwijs niet alleen naar je eigen website, maar juist ook naar die van anderen. Retweet goede tips of artikelen, van andere bedrijven of Twitter gebruikers die in dezelfde branche actief zijn. Het gaat er namelijk om dat je toegevoegde waarde biedt aan je volgers. En je kunt niet altijd alles zelf verzinnen. Laat dus zien dat je niet bang bent om ook naar andere bronnen te verwijzen. Ook hier: grotere bedrijven zullen dit niet snel doen. Concurrenten worden al helemaal dood gezwegen, laat staan dat men er naar zou gaan verwijzen. Oh ja, gebruik tools zoals bijvoorbeeld bit.ly, zodat je kunt meten hoe succesvol de links zijn die je plaatst.
    11. Treedt in contact met klanten en potentiële klanten door te zoeken naar Twitter gebruikers die praten over jouw product of jouw mogelijke dienst. Ook hier zijn legio tools voorhanden om die Twitter gebruikers op te sporen.

Twitter tips voor mkb en zzp-ers

  1. Geef een kijkje achter de schermen. Gebruik foto’s om je volgers een blik te gunnen vanuit je bedrijf, activiteit of project. Foto’s doen het altijd goed!
  2. Retweet de tweets van je volgers, zeker als het om onderwerpen gaat in de branche waarin jij ook actief bent. Je volgers zullen dit op prijs stellen en geneigd zijn om in de toekomst oom jouw tweets te gaan retweeten.
  3. Geef rechtstreeks tips met de @username tweets aan volgers of niet-volgers wanneer je ze kunt helpen. Verwacht niet direct iets terug, maar geef in eerste instantie. Net als bij nummer 12 zal de ontvanger van een goede tip of nuttige informatie geneigd zijn iets terug te doen nu of in de toekomst. Op Twitter helpt men elkaar veel, dus onderdruk de neiging om er direct een commerciële activiteit van te maken.
  4. Maak het persoonlijk door niet alleen over je bedrijfsactiviteiten of die van anderen te tweeten, maar plaats af en toe ook persoonlijke tweets. Iets leuks gebeurd, iets bijzonders of iets vreemds in je privé leven? Tweet daar dan over! Maar doe het met mate, want je zakelijke activiteiten mogen best de boventoon blijven voeren. Oh ja, ik kies er persoonlijk niet voor om het te melden wanneer ik even met vakantie ben. Pas daar toch maar een beetje mee op.

Wees geduldig! Neem de tijd en hou vol! Blijf consequent en met regelmaat bezig. Alleen dan zal het je lukken om een goede schare volgers op te bouwen en uiteindelijk resultaat te halen uit je inspanningen op Twitter. En vergeet niet: Twitter is leuk en leerzaam! Profiteer dus ook zelf van de voordelen die Twitter biedt aan al haar gebruikers.

1 reactie op “Twitter als bedrijf of zzp-er? Dat werkt toch niet?!”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *