Het is vrijwel altijd de eerste vraag die ik krijg in een gesprek met een potentiële nieuwe opdrachtgever: “wat kost een website bij jou?” En meest volgt die vraag al aan het begin van het gesprek, terwijl we alleen nog maar enkele beleefdheden hebben uitgewisseld. 

In dat stadium is er dan ook geen antwoord op te geven, om de eenvoudige reden dat de prijs bepaald wordt door een groot aantal factoren. In dit artikel geef ik wat meer inzicht in de wijze waarop een website tot stand komt. Dat proces leidt ook tot een prijs voor het project. Hoewel er dus geen eenvoudig bedrag te noemen valt, kun je andersom wel stellen dat er voor elk budget wel een website te realiseren valt. Om een idee te geven: Een Joomla of WordPress website kost tussen de 300 en 15.000 euro. Een Magento webshop heb je vanaf 1500 euro, maar zo’n project kan oplopen tot een halve ton of meer. Waar zit hem dat in? Laten we eens kijken:

1. Eisen en wensen aan je website

Ook al heb je nog zo weinig ervaring met het maken van websites, je kunt altijd wel een aantal kernpunten benoemen die belangrijk zijn voor je eigen situatie.

  • Wat is het belangrijkste doel voor je website? Is dat het verkopen van producten, diensten of het verzamelen van leads?
  • Wat wil en kun je zelf doen en wat wil je uitbesteden? Ga je zelf je website vullen en onderhouden?
  • Welke rol speelt het ontwerp? Het zal duidelijk zijn dat voor een startende ZZP-er het minder belangrijk is om een uniek design te laten maken. Een bedrijf dat al 10 jaar of langer bestaat en beschikt over een goede eigen huisstijl wil de website daar uiteraard graag bij laten aansluiten.
  • Welke functies moet je website hebben? Zijn die wellicht standaard beschikbaar of moeten ze speciaal voor jou gebouwd worden?
  • Maatwerk is kostbaar, want arbeidsintensief. Dat geldt voor zowel het ontwerp van je website, de functies en het achterliggende CMS. Gebruik zo veel mogelijk standaard oplossingen om zowel de ontwikkelkosten als op de langere termijn de kosten voor het onderhoud te drukken.
  • Hoe belangrijk is zoekmachineoptimalisatie (SEO) in jouw geval? In b2b omgevingen bijvoorbeeld, komt het regelmatig voor dat het totaal niet van belang is.

2. Kies een CMS dat past bij je budget

Welk CMS moet je kiezen?

Wat voor het ontwerp geldt, geldt ook voor het CMS waarmee je je website vult en onderhoudt. Tegenwoordig zijn in veel gevallen standaard systemen zoals Joomla of WordPress prima geschikt. Laat je geen maatwerk CMS aanpraten als je dat niet écht hard nodig hebt. Maatwerk is niet alleen duurder, het zorgt er ook voor dat je in de toekomst minder makkelijk kunt overstappen naar een andere aanbieder. Om een voorbeeld te geven wanneer we het hebben over webwinkels: Magento is al beschikbaar in de gratis ‘Community Editie’. Voor veel starters is dat voldoende. Zet dat af tegen professionele oplossingen zoals Hybris of Intershop, waarbij je alleen voor de licenties al vele tienduizenden euro’s kwijt kunt zijn. Maar: run je een miljoenenbusiness dan ligt het voor de hand om te kiezen voor professionele producten met dito functionaliteit en een bijbehorend prijskaartje.

3. Welke eisen stel je aan je aanbieder?

Ga je voor groot en professioneel of voor kleinschalig en voordelig door inzet van een ZZP-er? Hiermee wil ik mijzelf niet diskwalificeren natuurlijk, maar het is gewoon een vraag die je jezelf moet stellen. De kennis bij ZZP-ers is vaak van ruim voldoende kwaliteit, maar er is gewoon wel een verschil in het aanbod door een ZZP-er of dat van een groot bureau. Continuïteit en capaciteit zijn in het voordeel van ‘de grote jongens’. Maar daar betaal je ook een prijs voor. ZZP-ers werken efficiënt, snel en zijn per saldo een stuk voordeliger. Het is maar waar je de nadruk op legt.

4. Een design op maat?

Ik noemde het al bij punt 1: maatwerk kost geld en het ontwerp van je website heeft een grote invloed op het budget. Werk je met standaard themes/templates dan ben je het voordeligst uit en kom je qua budget in de onderste regionen terecht. Een goed ontwerp op maat omgezet in een theme voor jouw CMS kost je direct duizenden euro’s en dan hebben we het alleen nog maar over het design. Punt 3 is hierbij ook van toepassing, wat de kosten kan doen stijgen of juist laten afnemen.

5. Je krijgt waar je voor betaalt

Ok, dat is een open deur, maar het is wel waar. Wil je een website voor 500 euro laten maken? Natuurlijk kan dat, maar besef dan dat het aantal uren dat er in zo’n site gestopt kan worden gewoon erg beperkt is. Er vanuit gaande dat opdrachtgever en nemer elkaar minimaal een keer ontmoeten om het project te bespreken blijft er nog maar erg weinig tijd over om de website ook te realiseren. Goedkoop kan, maar het spreekt voor zich dat dit ten koste gaat van de aandacht die er aan een website kan worden gegeven. Mijn tip hier: stel een reeël budget vast. Met bovenstaande opsomming moet je in staat zijn om zelf al een eerste afweging te kunnen maken.

Dus? Wat kost een website?

Het antwoord hierop weet je nu: het is niet te zeggen zonder eerst met elkaar het gesprek aan te gaan over eisen, wensen en bedrijfsdoelstellingen. Jullie weten me te vinden ;)