Facebook is hot. Het is het snelst groeiende sociale netwerk en bedrijven storten zich momenteel dan ook massaal op de dienst. De film ”The Social Network” was niet ten onrechte een hit en Facebook maakt meer omzet dan ooit. Als bedrijf kun je Facebook op een vergelijkbare manier gebruiken als andere sociale netwerken: om in contact te komen met je klanten en potentiële klanten. Om de dialoog aan te gaan (veel bedrijven vergeten dat te doen en ‘roepen’  alleen maar). Facebook biedt echter meer. Zo kun je bijvoorbeeld je webwinkel direct binnen Facebook draaien, midden in je doelgroep. F-commerce noemt men dat. Hoe je dat doet? Dat bekijken we in het vervolg van dit artikel.

Mogelijkheden
Er zijn een aantal spelers actief in deze markt. Verschillende oplossingen voor diverse doelgroepen met bijbehorende tarieven. In het kort de belangrijkste spelers op een rijtje:

  • Storefront Social
  • Payvment
  • Shoptab
  • Shopshare.eu (Duits)

Storefront Social
Dit Amerikaanse bedrijf uit Texax is een grotere speler in deze nieuwe markt. Het biedt klanten verschillende opties. Het voordeligste abonnement kost 10 dollar per maand, de duurste kost 50 dollar. De hoeveelheid functies neemt toe bij de duurdere abonnementen en je kunt meer producten toevoegen. Storefront Social biedt een geïntegreerde checkout, dus je rekent echt af via de Facebook app zelf. Het aantal betaalmogelijkheden is echter beperkt. Wel biedt men hier diensten ‘op maat’ aan, waardoor het wellicht mogelijk is om, als je actief wilt zijn op de Nederlandse markt, iDeal te laten integreren.

Payvment
Payvment is zo’n beetje het meest gebruikte e-commerce systeem op Facebook. De oorzaak is duidelijk: je mag het systeem gratis gebruiken. Officieel verkeert het systeem nog ‘in beta’, maar het is zonder meer al een vrij compleet systeem. Wat dan precies het verdienmodel is van Payvment blijft onduidelijk. Wellicht worden ze gesponsord door PayPal, de betaalmethode waar Payvment mee werkt.


Payvment biedt een aantal leuke opties. Zo kun je een bezoeker korting geven zodra deze je fanpage ‘liked’. Waarmee je de verspreiding stimuleert natuurlijk. Je kunt Payvment in het Nederlands gebruiken, maar de vertaling is nog niet helemaal in orde.

Shoptab
Met Shoptab open je een winkel op Facebook vanaf 10 dollar per maand. De functionaliteit verschilt wat per versie, maar het belangrijkste is dat je om in meerdere talen te kunnen werken direct de duurste versie nodig hebt. Deze kost 20 dollar per maand, dus dat is nog te overzien. Op het eerste gezicht lijkt Shoptab redelijk eenvoudig. De webwinkels van referenties zijn in feite niet veel meer dan een ‘product feed’. Klikken op ‘ buy now’  levert gewoon een link op naar de reguliere webshop van de betreffende aanbieder. Functioneel stelt het daardoor niet veel voor, maar het is wel erg laagdrempelig.

Shopshare.eu
Deze Duitse aanbieder biedt hun oplossing aan vanaf nul euro, maar dan betaal je wel 5% commissie op al je verkopen. Er is ook een premium account waar je 2% commissie betaalt met een minimum van 65 euro per maand. Irritant trouwens dat je de fanpage van Shopshare eerst een like moet geven voordat je de prijzen kunt zien. Dit zijn van die marketing trucs waar ik niet zo van hou. Persoonlijk vind ik die 5% commissie ook aan de hoge kant en zou ik daardoor niet direct voor Shopshare kiezen. De Shopshare app biedt overigens wel aardige functies, zo kun je je webstore op Facebook bijvoorbeeld in meerdere talen opzetten.

Shopshare biedt standaard net als de andere aanbieders geen iDeal ondersteuning. Maar je kunt wel diensten afnemen en daarmee aanpassingen laten verrichten, waarmee je wellicht ook de deur naar een aanpassing tbv iDeal kunt openen. Shopshare noemt klantspecifieke betaalmethoden ook als enige van de hier genoemde aanbieders als een mogelijkheid. Het feit dat het hier om een bedrijf gaat dat actief is op de Europese markt is wat mij betreft daarom een voordeel.

Wat mij overigens ook opviel is dat Facebook vraagt om het delen van je gegevens zodra je een op Shopshare gebaseerde winkel probeert te openen. Zoals bijvoorbeeld die van Fahrrad.de, waarvan je hierboven een screenshot ziet. Dat vind ik een nadeel, want wanneer je het delen van je gegevens niet toestaat kun je de winkel  niet bezoeken. Ik ben dit fenomeen bij de andere aanbieders niet tegen gekomen.

Tenslotte biedt Shophare ook andere toepassingen, zoals bijvoorbeeld een ‘ groepsverkoop’  functie op Facebook. Deze techniek is in Nederland het bekendst door aanbieders als GroupDeal en Groupon.

En verder?
Natuurlijk is dit overzicht niet compleet. De oplossingen die ik noem zijn vooral bedoeld voor instappers / starters met een beperkt budget. Grote bedrijven maken vaker gebruik van de oplossingen van bijvoorbeeld 8thBridge of Adgregate. Daarnaast zijn er nog veel meer aanbieders die in deze interessante en sterk groeiende markt springen.

Misschien is het wel belangrijker om gewoon  te starten en ervaring op te doen  nu het gebruik van Facebook in Nederland sterk groeiende is. Je hebt nu nog de kans om hier een plek te veroveren omdat er nog niet veel Nederlandse bedrijven zijn die deze techniek al toepassen. Voor internationale retailers biedt Facebook natuurlijk ook een eenvoudige gelegenheid om te ontdekken op welke manier je je producten in het buitenland zou kunnen afzetten.

Wat doe jij met je bedrijf? Denk je erover om te starten met een winkel op Facebook of ben je zelfs al begonnen? Ik ga deze techniek in ieder geval inzetten om te leren hoe het werkt. Meer praktijkinformatie volgt, dus geef je hiernaast even op voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.