Bloggen is een hit. Dat merk ik niet alleen zelf op mijn eigen websites, maar je ziet het overal om je heen. Van kleine blogs door zzp-ers tot grote blogs waaruit complete bedrijven voort komen. Hoe komt dit en hoe kun jij hier voordeel uit halen?
Bloggen werd begin deze eeuw snel populair omdat met de inmiddels beschikbaar gekomen technieken iedereen zijn of haar stem kon laten horen op het internet. Daar waar vroeger de schrijvende pers en de tv de dienst uitmaakten, begon die rol langzamerhand te veranderen. Inmiddels weten we niet beter: internet maakt deel uit van ons dagelijks leven en we besteden meer tijd per dag online dan aan tv kijken.

Het potentieel is dus enorm, maar de concurrentie ook. Hoe kun jij als kleine zelfstandige of als verantwoordelijke binnen het MKB hier voordeel uit halen? Je raadt het al: bloggen is één van de niet te onderschatten mogelijkheden om je als bedrijf te onderscheiden van anderen. En daar hebben we direct een goede reden te pakken om alsnog met bloggen te starten. Dat is alvast nummer één op ons overzicht hieronder.

1. Onderscheidend vermogen
Niet iedereen kan de discipline opbrengen om regelmatig een nieuw artikel te publiceren. Of de tijd ervoor vrij maken (ik ben daar zelf nogal een negatief voorbeeld van, sorry). Toch zie ik heel goed in dat juist het runnen van mijn blogs al voor een grote schare nieuwe klanten heeft gezorgd. Lezers die mijn website anders wellicht niet eens hadden gevonden en wie ik met mijn artikelen heb kunnen overtuigen.

2. Vertrouwen
Een goed lopend blog dat regelmatig wordt bijgewerkt schept vertrouwen. Op internet handelt het allemaal om vertrouwen. Welke partij gun jij je aandacht of acht jij in staat om je te helpen met jouw vraag of probleem? Een blog dat regelmatig onderhouden wordt helpt om die vertrouwensband te versterken. En hoe persoonlijker je het maakt, des te beter! Reacties van andere lezers op jouw blog helpen daar ook zeker bij, want door de reacties van anderen ontstaat een soort ‘social proof’. Je laat zien dat je weet waar je het over hebt en dat je enthousiast bent over je vak.

3. Jawel, de zoekmachines
Zeker als MKB of ZZP-er kun je haast niet zonder: jouw website móet scoren in de zoekmachines. Adwords of andere vormen van adverteren leveren steeds minder op. Natuurlijk kun je nog wel geld verdienen aan deze methoden, maar niet in eerste instantie en al helemaal niet zonder erin te investeren. Ga je bloggen dan moet je ook investeren, zeker! Maar vaak kun je dat doen in de vorm van tijd. Zolang jouw business nog niet als een dolle loopt moet het je lukken om hier af en toe wat tijd voor vrij te maken. En het is oh zo goed voor de resultaten van jouw website in de zoekmachines. Natuurlijk, je moet het goed aanpakken, maar een beetje WordPress website met de nodige SEO tools erbij en je kunt zelf aan de slag! En dat hoeft je de kop niet te kosten, zelfs niet als je het opzetten van je blog uitbesteedt aan iemand die er ervaring mee heeft (hint ;))

bloggen voor seo

4. Social media makkelijker inzetbaar
Heb je je blog eenmaal aan de praat dan is er natuurlijk niets beters dan het delen van je artikelen via de verschillende social media. En dat versterkt je blog alleen maar weer. Vaak hoor ik ondernemers zeggen: “social media werken niet voor een onderneming zoals wij”. In 9 van de 10 gevallen is dat echter onzin. Er is altijd een doelgroep die je op verschillende manieren kunt bedienen en de inzet van social media is er daar, mits goed gedaan, één van. Juist door de artikelen die je schrijft via social media te verspreiden kom en blijf je in contact met klanten en potentiële klanten.

5. Leadverzameling
Dit is misschien wel één van de belangrijkste redenen om alsnog aan de slag te gaan. Run je een goed blog dan zal dat ongetwijfeld leiden tot inschrijvers voor je nieuwsbrief (die optie móet je echt bieden). Inschrijvers zijn immers geïnteresseerd in jouw product of dienst. Ik hoef alleen maar naar mijn eigen blogs te kijken en ik weet dat het werkt. Inmiddels heb ik op deze manier 400 inschrijvers kunnen bereiken, zonder dat ik er nou echt veel nadruk op leg (dat gaat overigens nog veranderen…). Wat erg goed werkt is het weggeven van bijvoorbeeld een e-book in ruil voor een inschrijving op de nieuwsbrief. Ook dat is iets dat ik binnenkort hier zal gaan toepassen.

Heb je nog meer redenen nodig? Bloggen is weliswaar tijdrovend, maar ook gewoon leuk om te doen. Jouw website kan enorm veel meer bereiken door serieus aan de slag te gaan met bloggen. Weet je niet goed hoe je nu verder moet en waar je mee zou moeten starten? Ik help je graag verder en laat je zien hoe je de verschillende kanalen kunt combineren om zo nog succesvoller te zijn. Neem gewoon even vrijblijvend contact op.